Szülinapi képeslap scrapbook technikával

Kedves Olvasóim!
A scrapbooktechnikát nem csak oldalak és albumok összeállításakor alkalmazhatjuk, hanem akár képeslapokhoz is. Ebben a bejegyzésben lépésről-lépésre megmutatom, hogyan készítettem el egy szülinapi képeslapot. Támaszkodva a scrapbookpapír-készletek harmóniájára, és kihasználva a Sizzix szépséges vágókései adta lehetőségeket, amivel néhány trükkel pop-up (azaz 3D-ben kiemelkedő), szinte repkedő pillangókat is készítettem.


Ez itt az elkészült képeslap borítója. Alatta pedig lépésről-lépésre bemutatom, hogyan is készült. A bejegyzésben a pontos méreteket is megadom, így, ha megtetszett ez az ötlet, te is el tudod készíteni a te változatodat. A képek kattintásra megnyílnak nagyban.


Hogyan készült a képeslap?

  • Ha scrapbookpapírokat használ fel az ember képeslapkészítéshez, kényelmes a profi dizájnerek által megtervezett és készletbe rendezett csomagokra támaszkodni. Ez azért is jó, mert eleve harmonikus lesz a végeredmény az ismétlődő motívumok és az egymáshoz illő színek miatt. Ehhez már csak egy-két, a papírkészlethez illő egyszínű kartonra volt szükségem, amiből a képeslap alapját és a díszítőelemek egy részét vágtam ki. Három Sizzix vágókést választottam hozzá, amiből a kártya díszítőmotívumait terveztem kialakítani. Kettő ebből pillangós, egy kis, leveles ág alakú. A Sizzix késeket a bejegyzés végén linkeltem.

  • Ezután kétféle scrapbookpapírból, egy kék és egy fehér egyszínű kartonból kivágtam ugyanazt a lepkés füzérformát Sizzix vágógéppel, a leveles ágacskát pedig kétszer, ugyanabból a scrapbookpapírból. Jó szolgálatot tett a Sizzix vágósablon-tisztító henger, amivel az aprólékos mintát óvatosan ki tudtam seperni a késből.
  • Mivel úgy terveztem, hogy a kivágott motívum színes lesz, hegyes papírvágó ollóval óvatosan szétvagdostam az egyes kivágatokat, és így mozaikszerűen összeállítottam az eredeti formát. A fehér kartonból kivágott változatot használtam alapként. Úgy terveztem, majd ráragasztom a színes papírból kivágott részeket, hogy pontosan úgy nézzen ki, ahogy az eredeti (csak színesben), illetve, hogy így 3D-ben ki tudjam emelni majd a síkból a mintát.
  • Az alábbi, jobb oldali képen az látható, amikor (még ragasztás előtt) egymás mellé rendeztem ezt a mintát illetve már elkezdtem tervezni a képeslap borítóját. Ehhez a papírkészletben található, kiemelhető, stancolt motívumokat is felhasználtam (félköríves szegélydísz és kis, Happy Birthday címke).


A borítólap még ragasztás előtt
  • Mivel már nagyjából megvolt, hogyan fog kinézni a borító, elkezdtem tervezni a belső lapokat is. Ugyanolyan papírokat választottam ki, mint amiket a borítóhoz választottam. Ez a tervezési fázis látható az alábbi, bal oldali képen.
  • Terveztem, hogy lesz még egy interaktív elem, és egy trükk is a képeslapon. Úgy képzeltem el, hogy a nagy sötétkék blokkot (aminek az aljára a sötétzöld félköríves díszítőcsík fog kerülni) fel lehet hajtani, és akár ha lefektetjük a képeslapot, akár, ha ezt a részt a képeslap jobb oldala mögé hajtjuk, két pillangó 3D-ben kiemelkedik majd a kártyából.
  • Az alábbi, jobb oldali képen látható, hogy a világoskék kartonból és két mintás scrapbookpapírból is kétszer vágtam ki a pillangós formát. Figyelem! Itt részemről egy hiba történt! A fotó még azelőtt készült volna, hogy összeállítottam volna a lepkés motívumot. Ha egyoldalas scrapbookpapírt használsz, akkor ugyanis egymás felé kell fordítani a mintás papírokat, hogy a színes részekre szánt vágatok végül tükörképei legyenek egymásnak. Csak így lehet az eredeti motívum mindkét oldalára ráragasztani a színeseket - pl. levél és virágok. Erre később jöttem én is rá. :)
  • A felhajthatós részre azért is volt szükség, hogy a jókívánságokat is bele lehessen majd írni (világos, nem mintás felületre volt szükség). :)


Ezt követően már csak össze kellett ragasztani az egyes részeket.
  • Először felépítettem a borítót. Még ünnepibbé akartam tenni, ezért miután a sötétkék alapra ráragasztottam a világoskék, a csíkos és a szöveges részt, áttekertem néhányszor ezen a pár réteg papíron egy ezüst fonalat. Majd 3D ragasztópárnákkal kiemeltem a síkból ezt a réteget és úgy ragasztottam a félbehajtott rózsaszínű alap külső oldalára.
  • Majd a fehér kartonból kivágott, lepkés motívumra ráragasztottam a színes részeket, kivéve a nagy kék pillangót. Ennek csak a közepét ragasztottam le, a szárnyait pedig felemeltem.
  • Ezt a pillangós füzért 3D ragasztópárnával illesztettem a félköríves szegély és a zsinóros rész közelébe, majd alátömködtem felülről és alulról a sötétzöld leveles ágacskákat.
  • Két megmaradt, világoskék kartonból kivágott ágacskát a jobb felső és a bal alsó sarok közelébe ragasztottam, hogy így fókuszba kerülhessen a kék pillangó.

Íme közeli képeken a borító néhány részlete:



  • A belső oldalakat is összeállítottam. A bal oldalra egy nagy, szöveges blokk került, közepére egy Happy Birthday címke, 3D ragasztóval kiemelve.
  • A jobb oldalra a rózsaszín kartonból egy felhajtható alapot ragasztottam (méretek a bejegyzés végén!), aminek a felső részét a már eltervezett módon díszítettem. Egy nagy, sötétkék blokk, alul a sötétzöld félköríves szegély, jobb oldalon egy csíkos blokk (ismerős lehet a borítóról). Úgy gondoltam, még látványosabb lesz, ha egy felfelé mutató nyilakból álló sávot is ragasztok a kék blokk jobb szélére, s ez talán azt is jelzi, mit kell a kártyával tenni. :) Felnyitni. Végül, három kis, ünneplős-szöveges papírszeletet ragasztottam a jobb felső sarokhoz közel.

  • Ezután következett a trükkös rész. A felhajthatós rész belső oldalára, a hajtásvonal mellé ragasztottam be a Sizzix-szel kivágott pillangós részeket. Mind a két oldalra került egy-egy, középen pedig a virágos részeket, a pillangók testével együtt összeragasztottam. A szárnyakat kétfelé hajtottam. Feldíszítettem a (helyesen :) kivágott) színespapír-darabokkal, így zöld levél és rózsaszín virágok lettek a kék pillangók alatt. A rózsát akvarell ceruzával díszítettem (mint ebben a bejegyzésemben is). 
  • Ezután pedig a hajtásvonalak közelébe ragasztottam színes papírokból kivágott darabokat, hogy elrejtsem a pillangós forma illesztési részeit. No meg, hogy lehessen hová írni az üdvözlő szöveget.
Így néz ki a képeslap, ha az asztalon fektetve kinyitom. Jól látszik, hogy a pillangók repkednek:


A képeslap állítva így néz ki, mielőtt még felhajtanám a jobb oldali részt:


Ha pedig kinyitva, a képeslap mögé hátrahajtom a jobb oldali részt, a belső oldalon lévő pillangók felrepülnek a kártya fölé. Így egy olyan képeslapot kaptam, amit borítékban is el lehet küldeni, összecsukva is tárolható, de akár polcra, kandallópárkányra helyezve, kinyitva is kiállítható. :)



Remélem, hogy a bejegyzésem hatására te is kedvet kaptál egy hasonló képeslap elkészítéséhez. Ezt a trükkös kártyát bármilyen más alkalomra is elkészítheted: esküvőre, anyák napjára és csak úgy is! Mindössze a feliratot kell megváltoztatni.

Hogy segíthessem a munkádat, itt találhatod a képeslap pontos méreteit:
  • Alap:  12" x 6 3/4" inch (30,5x17 cm) - félbehajtva
  • Papírkészlet: 6,5" x 6,5" inch (16,4x16,4 cm)
  • Belső, felhajtható fül: 5 3/8" x 6,5" inch (13,1x16,4 cm) + kb. 1 cm ráhagyás a ragasztáshoz
  • Az egymáson lévő rétegeknél mindig 1/8" inch-csel (3 mm-rel) kisebb téglalapok követik egymást.
  • A borítón a csíkos papírt 2 1/4" (5,5 cm) -nél vágtam el.
  • Belül, a jobb oldali résznél, a sötétkék papír tetejére, a csíkos papírt 3/4" inch (1,8 cm)-nél vágtam el.
  • A felhajtós rész alsó részén ugyancsak 3/4" inch-csel (1,8 cm-rel) kisebb a fehér, lufis papír az alsó, korall színű, négyzethálós papírnál.

A képeslaphoz az Ellison jóvoltából az alábbi klassz Sizzix eszközöket, vágókéseket használtam.*


Ha tőlem szeretnél Sizzix vágógépet vásárolni  megteheted! A Sizzix vágógépet a Scrapbook Webáruházban, az általam működtetett webshopban is megvásárolhatod.

Köszönöm, hogy ma is itt jártál!
Barátsággal üdvözöllek:
Budaházi Brigitta, Gigi

*Nagyon szépen köszönöm, hogy rákattintasz a fenti linkekre. Nekem ebből bevételem NEM származik, ellenben a Sizzix felé jelzi, hogy elolvastad és megtekintetted ezt a posztot. :)

Megjegyzések