Üvegkép mixed media technikával lépésről-lépésre
Volt már úgy, hogy végignéztél egy oktatóvideót az interneten, s olyan hatással volt rád, hogy úgy érezted, VALAMIT azzzzzonnal alkotnod kell? Nos, én pont így voltam a minap. Elővettem egy régen beszerzett üveglapot, egy rakat Pentart terméket, s mintha csak papíron dolgoznék mixed media technikával, rétegről-rétegre elkészítettem ezt a bal oldalon látható üvegképet, a magam örömére. Amolyan "örömscrapbook" volt ez számomra. Ebben a bejegyzésben lépésről-lépésre megosztom Veled, hogyan készül. Ha kíváncsi vagy rá, olvasd végig! Hátha Te is kedvet kapsz és készítesz egyet! :)
Az üvegképhez a következő anyagokat használtam fel: Pentart (Primer paste) Gesso (alapozó festék, más néven művészgipsz), Pentart Media Ink (alkoholos tinta) különféle színekben (Sand, Dark Sand, Vanilia), Pentart Media Ink Diluent (a tinták oldószere), Pentart Pearl Pen (gyöngytoll) Graphit, Pentart Glaze Effect Wax Paste (máz hatású viaszpaszta) Sunset Blush, valamint Tsukineko StazOn tinta Jet Black és Saddle Brown színekben.
A kép alapja egy 15x15 cm-es, ónnal keretezett, akasztóval ellátott üveglap. Használtam még scrapbookpapírt (Prima Marketing - Sunrise-Sunset Collection "Del Sol" by Finnabair), stencilt (Prima Marketing Sunrise-Sunset Collection by Finnabair), textilvirágokat, fekete kartonból Sizzix vágógéppel vágott kacskaringó motívumot és fogaskereket, washi tape-et, öntapadós strasszköveket, betűmatricákat (American Crafts) és akrilbélyegzőket (Tim Holtz és Heidi Swapp)
Tipp: Ha nemcsak a "hogyan?" érdekel, hanem a "miért?" is, akkor a végén olvasd el a bónusz gigis bekezdéseket!
Miután zsírtalanítottam az üveglapot ablaktisztítóval, rácsepegtettem a háromféle alkoholos tintát kisebb-nagyobb cseppekben. Aztán egy tintázóeszközzel, amire filclapos rátétet helyeztem (hosszú távon ezt ajánlom, mert a szivacsot "megeszi" az oldószer!) finom mozdulatokkal eloszlattam a három tinta keverékét az egész üveglap felületén. Így egy egyenletes színes és tintás alap keletkezett ahhoz, hogy a második réteg is felkerülhessen. Megint csöpögtettem ide-oda mind a három színnel, de most már a hígítót is használtam, mint "negyedik" színt. A hígító úgy viselkedik az alkoholos tintával, mint a víz az akvarell (víz)festékekkel: oldja és világosítja a színeit.
Ezt követően a barna színű bélyegzőtintával feliratokat bélyegeztem a gyorsan száradó, tintázott felületre akrilbélyegzővel. A fotón nem látszik eléggé, de látványos, ahogy az üveg felületén a motívumok árnyékot vetnek.
Rájöttem, hogy a fenti scrapbookpapír mintájával megegyező stencilt lenne a legjobb használni. Így ráfektettem az üveglapra a stencilt, majd rákentem egy adag gesso-t az üveglap bal oldalától kezdve jobboldali irányban, elnyújtott formában. A száradást elősegítettem néhány perces szárítással. Ezt hőlégfúvóval vagy hajszárítóval is megtehetjük. Az üveglapon eleve lassabban szárad ez az anyag, erre figyelni kell.
Az ón keretet eltüntettem körben washi tape-pel, úgy, hogy a színén csak keskeny csík látszódjék a tapaszból. Ez a megoldás azzal együtt, hogy díszítette a képet, közben abból a szempontból is hasznosnak bizonyult, hogy a hátoldalra került scrapbookpapír széleit is hozzáfogta az üveglaphoz.
A washi tape-ből, kicsit meggyűrve ragasztottam három darabot az üveglapra, a megszáradt gesso-virágok alá, fölé.
Elővettem néhány textilvirágot, amik színben az összképhez illettek. Ezeket a virágokat (ó, minő szentségtörés!) nem drága scrapbook alapanyagokból, hanem kutyaközönséges, kínai művirágokból újítottam magamnak, évekkel ezelőtt. A legjobb bennük, hogy a nekem egyáltalán nem tetsző virágkölteményeket könnyen szét lehet szedni, s ahogy a fenti példa is mutatja, jól használhatók efféle célokra. A virágokat 3D ragasztópárnával rögzítettem az üveglapra, majd egy vékony réteg gesso-val kentem át mindegyiket. Így tompítottam a színeket, egységes tónusuk lett, s picit keményebbek is lettek.
Ezután a fekete tintával és az akrilbélyegzőkkel először egy feliratot bélyegeztem a kompozíció aljára. Majd a virágok felületére egy kottamintás került, míg a díszítőelemek fölé, a bal felső sarokhoz közel pedig, egy keret.
A keretbe kivágtam egy feliratot fehér papírból, amire kissé domborodó technikával, fekete csillogós betűkkel a Thanks (köszönet) feliratot nyomtatták. Azért, hogy ne térjen el az alkotás színeitől, a barna tintával öregítettem a felületét és a színeit. A feliratot 3D ragasztópárnával rögzítettem az üveglapra.
Fekete kartonból vágtam egy kacskaringót Sizzix-szel. A motívumot szétvágtam kisebb darabokra. A kacskaringók végét folyékony ragasztóval kentem be, a kunkorokat pedig átbújtattam a virágok szirmai között. Közben kicsit öregítettem a virágokon: a barna tintával enyhén átkentem a korábban gesso-val fehérített felületüket.
Néhány virág kapott a közepébe egy-két öntapadós strasszkövet.
Fekete kartonból Sizzix segítségével kivágtam egy fogaskereket, bekentem mázpasztával (Sunset Blush színűvel), majd lelakkoztam (hopp, ez ki is maradt a fotóról: Pentart oldószeres lakk a titok nyitja!) és fekete tintával kicsit öregítettem rajta. Szétvágtam két darabra, majd 3D ragasztópárnával a virágok közé rejtettem a darabjait.
A bal felső sarokba ragasztottam egy "&"-jelet, ami egy textilbevonatú, öntapadós, chipboard betűmatrica. De, mivel fehér színű rajta a farmeranyag, átszíneztem fekete tintával.Egyik utolsó lépésként kivágtam három betűt a "SAY" szóhoz, átszíneztem fekete tintával, és a Thanks felirat fölé ragasztottam.
Ami kimaradt a fényképezésből: A fogaskerék kapott egy fekete csillogó dekorgumi csillagot a közepére. A mellette lévő virág pedig néhány gyöngypöttyöt grafit színű gyöngytollal.
Így készült hát ez az üvegkép! Köszönöm és örülök, hogy érdekelt és végigolvastad az alkotói folyamatot! Remélem, kellően részletesnek és érthetőnek találtad a leírást ahhoz, hogy el tudd készíteni a saját változatodat a saját színeiddel és felirataiddal! Ha bármilyen kérdésed van, tedd fel bátran: írj egy megjegyzést a bejegyzés végén, s válaszolok rá!
Ez volt, tehát a "hogyan" rész. S, most jöjjön a bejegyzés elején említett "miért"-ekről szóló rövid kiegészítés. Ha bírod még az olvasással, s nem csak az érdekel hogyan csináltam, hanem meg is szeretnéd tanulni, azaz igazán meg szeretnéd érteni a folyamat lényegét, olvass tovább!
- Miért így épült fel ez az alkotás, miért ez volt a sorrend?
A mixed media technikában, csakúgy, mint a scrapbooktechnikában alulról felfelé haladunk, ami azt jelenti, hogy rétegekben gondolkodva, rétegről-rétegre építjük fel a végső képet.- A kiindulási alapot a három-négy tinta képezte, ami mindig véletlenszerűen terül el az alapon. Persze, lehet befolyásolni, de két ugyanolyan mintát nagyon nehéz létrehozni. Ahogy ez adta magát, az intenzitása, a foltok helyzete, azt tekintettem alapnak. Ekkor még semmilyen más hozzávalót (a barna tintán kívül nem választottam ki)
- Ezután, amikor már a mintás papír is alákerült, észrevettem, hogy annak jobb szélén van egy szürke folt, ahogy azt Anna Dabrovska (Finnabair) odatervezte. ♥ Na, gondoltam, ez pont jó így, ez lesz az ellenpontja a bal oldalra rendezendő díszítőelemeknek. Ez fogja helyrebillenteni, kiegyensúlyozni az egészet. Plusz, szürke tónusa egyből ötletet adott, hogy én is egy szürke színű washi tape-et válasszak.
- Jött a gesso, a plusz textúra, ami az addig teljesen sík alkotást térbelivé tette.
- A washi tape darabokból háromszöget formáztam, így központosítva lett a nagy fehér folt, valamint a szintén szürke keretből kontúrt kapott a munkám. Irányítom a fókuszt befelé, hiszen nem folyik le így a kompozíció az üveg széle mentén.
- Jöttek a virágok, amik megint az alkotás térbeliségét segítettek növelni, de tompítani kellett őket, mert nagyon rikítottak, meg, hát, kínai volt nagyon... :D :P Már bocsánat! Ezért ment rájuk a gesso, a bélyegzés és a tintázásos öregítés. Na, így már jobban tetszettek!
- A fekete, bélyegzett felirat, amit mindenképp rá akartam tenni annyira nagy kontrasztot alkotott, illetve lefelé billentette az egész kompozíciót, hogy mindenképp ellensúlyoznom kellett valami hasonló színű és nemű motívummal, ezért került fentre a bélyegzett keret. De, még így is nagyon lefelé "dőlt" az egész. Ekkor már kacsintgattam a Sizzix felé.
- Jött egy ötlet, hogy ne csak "élvezzem az utazást", szóval, hogy mi lenne, ha valami feliratot tennék a fenti keret környékére, így az "Enjoy the Journey" csak egy második tagmondat legyen! WOW! De jó kis ötlet! Találtam egy Thanks feliratot, ami ráadásul jó erőteljes fekete nyomat volt, ráadásul kicsit csillog és még dombornyomott is. Király!
- Kivágtam a kacskaringókat, beletűzködtem a virágok közé, így már elég feketeség került a kompozícióba ahhoz, hogy visszabillenjen felfelé az egész.
- A szürke foltok hiányoztak felülről, így találtam ki az & (and) jelet, amivel jól eltakartam a felső washi tape-et. :) Mindegy.
- Egy kis csillogást mindenképp bele akartam vinni az összképbe. Plusz a mixed media lényege, hogy minél eltérőbb textúrájú elemeket, alapanyagokat, hozzávalókat halmozzunk az alkotásunkra. Így ehhez a csillogó üvegstrasszok kiválóak voltak! Ezek kerültek a virágok közepére.
- A bal széle a képnek ekkor még nagyon üres volt, ekkor jött az ötlet, jöhetne egy kis steampunk-os örökzöld motívum, a fogaskerék! Színben hozzáillett, méretben kiváló volt, túlnyúlt a kereten (ezt igen szeretem, kilépni a keretből!), így az is odakerült. Kész is lett!
- Mit jelent a felirat, miért ezt állítottam össze, mit jelent ez az egész?
A felirat "Say thanks & enjoy the journey", magyarul azt jelenti, Adj hálát és élvezd az utazást! Jelentheti az életemet, az embereket a közelemben, a családomat és az idegeneket, akikkel valamilyen módon keresztezi az utunk egymásét, az alkotói munkámat (a tehetségemmel és a kísérletező kedvemmel együtt), s a vállalkozói énemet is. Ezekért mind-mind érdemes köszönetet mondanom, megállni egy percre, ha épp nehéz, s a jövőbe tekintve élvezni a továbbiakat. :)
Köszönöm, hogy ma is itt jártál!
Szeretettel üdvözöllek:
Budaházi Brigitta/Gigi
Megjegyzések
Egy kérdés: meglepődtem, hogy nem a gesso-val.kezdtél (amikor olvastam a hozzávalókat, erre tippeltem). Lehetne struktúrpasztával is sablonozni? Vagy másképp kérdezve: miért gesso-t használtál? Mire jó?
(látod, nagyon kezdő vagyok még mixed media téren... ;-) )
Továbbá a gesso-val a különböző, nem egynemű anyagokat (textil, fém, papír, karton) azonos tónusúra hozhatjuk, ha bevonjuk felületüket. Így különböző festékek számára (pl. akril, szórófejes festékek) jó tapadási felületként, jó alapul szolgál. Ilyen alkalmazást láthatunk Finnabair munkáin.
A kérdésed jogos, miért használtam gesso-t? Itt nem volt szükség alapozásra, az üvegfelület eleve jó alap az alkoholos tintához, tehát nem kellett előkészíteni az alapot. Csak textúrát szerettem volna előállítani, ami, igen, struktúrpasztával vagy 3D porral is működik. Egyszerűen szeretem az állagát, tejfölszerűségét, száradás utáni simaságát, szemcsenélküliségét a stencilezéshez. Nem másért. :-)
önettel: Veronika F.