Karácsonyi csillag hótollal lépésről-lépésre

Kedves Olvasóim!
Tegnap érkeztem haza Dublinból, s ott, bizony erősen megcsapott a karácsonyi készülődés szele, mert kint már minden utca és üzlet ünnepi díszbe öltözött. Szép utamról néhányan már tudnak, pár napon belül egy-két kép erejéig itt a blogomon is beszámolok néhány élményemről. Ebben a bejegyzésben azonban most a scrapbooktechnikáé lesz a főszerep. Hoztam valami ünnepit, a Karácsony misztériumát megőrzendő: egy képeslapot, szikrázó csillaggal a közepén, amit Pentart Hótollal díszítettem, így csempésztem bele egy kis texturát is. Kíváncsi vagy, hogy készült?

Ismét, mint legutóbbi bejegyzéseimből már megszokhattad...
Tipp: Ha nemcsak a "hogyan?" érdekel, hanem a "miért?" is, akkor a végén olvasd el a bónusz gigis bekezdéseket!


A képeslaphoz a következő alapanyagokat és eszközöket használtam: textúrált felületű scrapbook karton (fehér, világostürkiz, türkiz, világoskék és piros), csillámos scrapbookpapír (Rayher), October Afternoon karácsonyi mintás scrapbookpapír, Pentart Snow Pen (hótoll), Pentart Glitter Pen (csillámtoll), öntapadós strasszkő (Rayher), 3D ragasztópárna, csillag formájú Sizzix vágókések (4 db-os készlet), kétoldalas ragasztószalag
  • A sötétzöld türkiz színű scrapbook kartonból kivágtam egy 15x30 cm-es téglalapot és félbehajtottam úgy, hogy belülre kerüljön a sima, kívülre a textúrált felület.
  • A piros kartonból kivágtam egy 14,5x14,5 cm-es négyzetet és felragasztottam a képeslap borítójára.
  • A karácsonyi mintás scrapbookpapírból kivágtam egy 14x14 cm-es négyzetet, ezt a piros karton közepére ragasztottam.
  • Kivágtam 4 db csillagot a fehér kartonból, a világoskék kartonból, a világos türkiz kartonból és a fehér csillámos scrapbookpapírból. Az előbbi sorrendben nőtt a csillagok mérete.
  • A legnagyobb csillag méretéhez igazodva, annál kb. 0,5 cm-rel kisebb négyzetet vágtam ki a fehér kartonból (nálam e négyzet mérete 10x10 cm). 3D ragasztópárnát használva kiemeltem a síkból és a képeslap borítójára ragasztottam - a karácsonyi mintás scrapbookpapírra.
  • Az előbbi, fehér négyzet méretét figyelembe véve, annál 0,5 cm-rel kisebb méretű (9,5x9,5 cm) négyzetet vágtam ugyanabból a türkiz kartonból, amiből a képeslap alapja készült, majd a fehér négyzet közepére ragasztottam.
  • Hótollal kontúroztam ezt a négyzetet, kb. 2 mm-re a négyzet oldalainak szélétől és hagytam megszáradni. A Pentart hótoll egy fehér, havas díszítések készítésére alkalmas festéktoll. Hasonló texturájú anyag van benne, mint a Pentart hópasztában, de ebben picit finomabb szemcséket kevertek, hogy azok ne tömítsék el a toll csőrös végét. Én szeretem használni, mert használatával szép, matt díszítőcsíkot kapok, ami szabálytalan, nem mű, nem merev - tetszik nekem. :)
  • Amíg száradt a négyzet, egymásra rétegeztem a kivágott csillagokat, úgy, hogy a fehér csillámosra kétoldalas ragasztóval rögzítettem a világos türkizt, erre 3D ragasztópárnával került a világoskék, majd erre sima kétoldalas ragasztóval a legkisebb, fehér csillag.
  • Időközben megszáradt a négyzeten a hótoll díszítés, így 3D ragasztópárnákkal a csillagot a zöld blokk közepére ragasztottam.
  • Befejezésként a csillag közepére ragasztottam a strasszkövet, majd a Pentart hótollal hópehely-szerű mintázatot rajzoltam rá. Amikor megszáradt, a kristályszerű "lyukakat" kitöltöttem Pentart csillámtollal.

Ez volt, tehát a "hogyan" rész. S, most jöjjön a bejegyzés elején említett "miért"-ekről szóló rövid kiegészítés. Ha bírod még az olvasással, s nem csak az érdekel hogyan csináltam, hanem meg is szeretnéd tanulni, azaz igazán meg szeretnéd érteni a folyamat lényegét, olvass tovább!
  • Miből indultam ki, mi inspirált a dizájn kialakításakor?A dizájn kitalálásakor az egyre növekvő méretű csillagokból indultam ki. Ezekből szerettem volna egy látványos díszítőelemet varázsolni a képeslap közepére. Azt már tudtam, hogy valamilyen csillag lesz, de azt még nem, hogy milyen színű. Ezért kellett még valami segítség, amire támaszkodhatom.
  • Ekkor feltúrtam a karácsonyi témájú scrapbookpapírokat tartalmazó dobozomat (egy ilyen kategória is van, hehe), kiválasztottam egy nagymintásat, s a motívumok színeivel megegyező árnyalatú, egyszínű papírokat kerestem. Plusz, a kontraszt kedvéért, ami ugyanolyan fontos, mint a színek harmóniája, egy kis karácsonyi csillogást kerestem a matt papír mellé. Így találtam rá a csillámos scrapbookpapíromra (a fehér scrapbookpapírok c. dobozomban).
  • Elkezdtem rétegezni a színes papírokat egymás után (itt még nem vágtam fel semmit): melyik legyen az alap, ha arra ráhelyezem ezt vagy azt, vajon kellő kontrasztot kap-e az egymást követő két réteg? Nem lesz e túl kiabálós vagy épp egysíkú. Végül a fent látható variáció mellett döntöttem. Az alap kapta a két élénk színt (türkiz és piros), a csillag pedig a monokróm palettát.
  • Mi szükség volt a sok rétegre, nem pazarlás ez?
    De, kicsit igen. De, jól esik, látványos és szép. A scrapbooktechnika egyik alapvető jellemzője, hogy bizonyos részeket úgy emelünk ki, különítünk el egymástól, hogy keskeny szegélyt hagyva, elütő mintázatú de rokon színű - vagy épp kontrasztos színű rétegben megismételjük az adott alakzatot. Itt például a karácsonyi scrapbookból kivágott négyzetblokkot különítettem így el az alapkarton türkizétől a piros réteggel, valamint a középső türkizblokkot a fehérrel. Mindkét keskeny réteg (piros és fehér) megismétli a mintás papír színeit, kiemeli azokat a színeket a mintás papíron, s egyben kontrasztot is alkotnak (mintás az egyszínűvel). Sőt, megfigyelted, hogy le sem tudod venni a csillag közepéről a szemedet? Ez azért van, mert az efféle keskeny keretek a fókuszt is szuperül irányítják az alakzat közepére.
  • Miért került rá a hótollal rajzolt vonalkázás, csillámtollas felületkitöltés és a strasszkő? Nem sok ez? Szerintem nem. Fent már utaltam rá, hogy még egy kis kontrasztra szükség volt, mert nemcsak a színek és mintázatok tesznek izgalmassá egy alkotást, hanem a különböző alapanyagok és textúrák is. A karácsonyhoz hozzátartozik a csillogás (strasszkő), sőt, mi csillogjon, ha nem egy csillag?, illetve ugyanígy együtt jár (legalább is a Földnek e tájékán) a Karácsonnyal a hó is. Amikor ez az anyag megszárad, akkor kiemelkedik a síkból - engem a mézeskalács-díszek cukormázára emlékeztet. Úgy kell bánni ezzel a tollal, mint az üvegfesték kontúrozójával. Nyomom a flakont és közben húzom a tollat, kb. 1-2 mm-re a papír síkjától. Jön a csík, én meg húzom. Ha megszakad, ott folytatom. Ha ronda lett, hegyesre hajtott papírzsepivel óvatosan fel lehet szedni. Vigyázni tessék, mert maszatolhat!


  • Végül még egy tipp: Ezt a képeslapot Te is elkészítheted otthon, ha van otthon nagymintás karácsonyi scrapbookpapírod és néhány, színben hozzáillő kartonod. Ha nincs otthon Sizzix vágógéped, nyomtass ki egy csillagot, és vagy fénymásoló vagy néhány átrajzolást követően kicsinyítsd le azokat. Szerintem nem bonyolult maga az alapmotívum, s könnyen össze lehet állítani, s egy saját kezűleg készített képeslappal biztosan örömet szerezhetsz valakinek!
Ennyit mára a mixed media alapanyagok és a scrapbooktechnika találkozásáról. Remélem tetszett a bejegyzés, s inspirál téged arra, hogy elkészítsd a saját csillagos képeslapodat! :)

Köszönöm, hogy ma is itt jártál!
Szeretettel üdvözöllek:
Budaházi Brigitta/Gigi

Megjegyzések